• Contribute to a sustainable future
Payment with Visa Payment with Mastercard Payment with Klarna Payment with Swish
Complimentary sample kit for orders over 700 SEK

CHIC&URBAN

FÖRETAGET OCH VARUMÄRKET

Som namnet kanske avslöjar är CHIC&URBAN ett livsstilsvarumärke med fokus på att tillverka lyxigt väldoftande och hållbara produkter. Verksamheten har sitt säte i Stockholm och alla produkter tillverkas för hand i Sverige. Vi inspireras av modern design med sin enkelhet, tidlöshet och karaktär. Genom att kombinera vår kärlek till den stilrena designen integrerar vi också vår respekt och passion för detaljer i våra skapelser. Samtidigt som vi fokuserar på att leverera högsta kvalitet och hitta det bästa råmaterialet att jobba med prioriterar vi i allra högsta grad produktens estetiska exteriör lika mycket som produktens innehåll. Eftersom en av våra viktigaste värderingar är just hållbarhet känner vi därför att det är viktigt för oss att ta in miljötänket tidigt in i produktionsprocessen. CHIC&URBAN som koncept kom till för första gången under 2012 och företaget och varumärket nylanserades igen 2017 med fokus på hållbara lyxprodukter (sustainable luxury). Vi är ett ungt svenskt varumärke och företag med stora ambitioner om att inte begränsa oss i vårt skapande och i slutändan förhoppningsvis göra skillnad i världen. Medan CHIC står för det sofistikerade, eleganta och stilfulla står URBAN för Stockholm, pulsen, livet, spänningen. Detta inspirerade fram idén om sammansättningen mellan CHIC&URBAN som tillsammans kompletterar varandra på ett nytt och spännande sätt. 


VÅR FILOSOFI

CHIC&URBAN brinner för doft och doftsättning. Vi älskar att laborera fram nya doftande produkter och tröttnar aldrig på processen. Vi anser att ett rum eller en miljö avnjuts, förstärks och karaktäriseras desto mer när ett element av doft och design i kombination läggs till. Fängslad av den traditionella Skandinaviska stilrena designen och inspirerad av kontraster, hamnar vi ofta med en moodboard med starka kontraster i bland annat textur, form och våra absoluta favoritfärger guld, svart och vitt. Vår passion för doft öppnar upp nya möjligheter för oss att skapa en ny kategori av produkter som även går i linje med en av våra viktigaste värderingar, hållbarhet. Vi vill skapa lyxiga produkter som inte bara tilltalar våra sinnen men som också går i linje med vårt långsiktiga hållbarhetstänk.


MATERIAL OCH TILLVERKNING

Vi jobbar endast med de allra finaste och renaste doftoljorna, råvarorna och tillverkningsmaterial som håller högsta kvalitet. Vi strävar alltid efter den mest miljövänligaste råvaran och alternativet både när det gäller material och arbetssätt. Vår parfymbas är klassad som miljövänlig och utgör cirka 80% av den färdiga produkten. Vi kan därför stolt lova en hållbar handgjord produkt som håller hög kvalitet och tillverkad specifikt för den som beställer eftersom vi inte håller något lager och jobbar efter principen att varje produkt är unik och kräver sin tid. Därför har vi en tillverkningstid på cirka 2-3 dagar inklusive lagringstid på 1 dygn, allt enligt vår egna unika framarbetade produktionsmodell.


INSLAGNING OCH PAKETERING

Om det finns något område där vi ägnar mest tid och kärlek åt så är det just vid detta momentet. Vi inser vikten av det första intrycket och varför ens skapa en premiumprodukt om den inte paketeras därefter? När vi slår in och paketerar en kundbeställning vare sig det är en present eller inte föreställer vi oss att kunden ska överraskas och glädjas av varje steg innan de ser den färdiga produkten. Vi putsar alla flaskor individuellt en extra gång, förseglar och gör de redo för sin resa och sedan slår in de med silkespapper i våra signaturfärger. Vi emballerar varje produkt väl med skyddande och stötdämpande material.  


MILJÖANSVAR

För att CHIC&URBAN skall kunna erbjuda en miljövänlig och säker produkt använder vi en parfymbas som är klassad som miljövänlig, inte innehåller några gifter och är tillverkad av en förnybar källa.Våra stickor är gjorda av rotting som är ett naturmaterial. Vår produkt blir således ett miljövänligare alternativ till konventionell- eller annan typ av doftsättning. Allt avfall som finns kvar under rengöring av instrument och tillverkningsutrustning ligger under 0,5 % av den totala batchen. All packmaterial som CHIC&URBAN använder är återvinningsbart. CHIC&URBAN är GMP-certifierad sedan 2013. Majoriteten av all material och tillverkningsutrustning som CHIC&URBAN använder förvärvas inom Europa och därmed har vi kortare och miljövänligare led i våra logistik- och distributionsprocesser. 


KOLLEKTION OCH KONCEPT

Charm, elegans, lyx, kvalitet, hållbarhet – tillsammans skapar de riktlinjerna för CHIC&URBAN:s produkter. Att kliva in i ett rum eller en miljö där vår produkt finns, skall inspirera och motivera. Vi vill göra livet ännu lyckligare genom våra produkter och därför tar vi tillverkningen och finishen på våra produkter på största allvar. Vi försöker att inte vara perfektionister men vi släpper inte iväg produkter vi inte är stolta över och vi skapar heller inga produkter vi själva inte skulle köpa. På så sätt etablerar vi en företagskultur som grundar sig i att skapa produkter med hög kvalitet och kvalitetskontroll av samtliga produkter som går ut till våra klienter och kunder. Idag består vår kollektion av lyxiga doftstickor, men vi planerar för att utöka vår produktlinje och därmed vår produktmix i framtiden. Våra dofter finns inom fyra doftfamiljer; frisk/citrus, fruktig, blom och orientalisk. Vi jobbar med parfymörer runt om Europa och vi känner oss trygga i vår förståelse för den Skandinaviska marknaden när det gäller doft och design. Vårt koncept finns inte bara hemma hos våra kunder utan även på hotell, mäklarfirmor, salonger, bilverkstäder och kontor i Sverige och i delar av Europa.


VÅR MISSION

Utöver vårt jobb med att tillverka högkvalitativa produkter till våra kära klienter och kunder vill vi även göra ett intryck i andra människors liv via vårt projekt med just namnet IMPACT. Människor som kanske ännu inte hamnat på rätt köl i livet eller av någon annan anledning exempelvis saknar föda, tak över huvudet eller andra basala fundamentala humana nödvändigheter, vill vi varje år med vårt IMPACT-projekt teama upp med andra svenska företag och tillsammans göra ett intryck i deras liv på olika sätt. Vartannat år vill vi även göra samma satsning fast utomlands. Vi återkommer med en uppdatering om nästa tillfälle under en egen rubrik på sidan.